Mitt i skolans hjärta ligger biblioteket – en lugn oas där kunskap, fantasi och framtidsdrömmar möts. Genom en välkomnande miljö, personliga boktips får elever möjlighet att utforska världen genom böcker och inspirerande samtal. Där väcks elevernas nyfikenhet och lust att läsa.I detta reportage får du träffa vår bibliotekarie Erica och få en inblick i hur biblioteket inspirerar och stärker elevernas lärande och läslust.

 

 

Rapporter visar på att läsförmågan hos barn sjunker, hur arbetar du som bibliotekarie på skolan för att väcka elevernas läsintresse?

Som en del i arbetet med att väcka elevernas intresse för böcker och läsning jobbar jag på olika sätt med att skapa en välkomnande och trivsam miljö i biblioteket. Det kan exempelvis handla om att arbeta med skyltning av böcker eller möbleringen i rummet. Målet är att biblioteket ska väcka nyfikenhet kring böcker och inbjuda till att läsa på plats eller låna med sig en bok hem.

När eleverna besöker biblioteket är jag mån om att fånga upp vilken typ av böcker de gillar och utgå från deras intressen när jag tipsar om böcker. Jag uppmuntrar också eleverna till att komma med önskemål om inköp av böcker och försöker vara snabb med att ta in nya titlar eller teman som de efterfrågar. Det är viktigt att biblioteket upplevs som levande och aktuellt.

För att nå ut till så många elever som möjligt gör jag då och då klassrumsbesök för att berätta om olika böcker och påminna om att biblioteket finns.

För att synliggöra biblioteket ytterligare organiserar jag olika läsfrämjande aktiviteter som exempelvis läslovsbingo och tipspromenad med boktema. Innan läslovet arbetade jag med ett projekt där vi i personalen tipsade om böcker, via skolans instagram, för att på så sätt visa att vi är läsande förebilder.

Anordnar ni särskilda aktiviteter eller temadagar i biblioteket?

Ja, jag organiserar olika läsfrämjande aktiviteter i bibliotekets regi. Bland annat har vi på skolan ett så kallat bokråd, vilket går ut på att läsintresserade elever träffas i biblioteket ca tre gånger per termin, lånar och recenserar böcker. Recensionerna används i biblioteket som ett stöd för andra elever när de ska välja böcker.

Jag försöker också uppmärksamma speciella dagar och högtider i biblioteket. I samband med Halloween hade vi exempelvis skräcktema. Jag dekorerade lokalen med Halloweenpynt och lyfte särskilt fram böcker inom skräckgenren. Under Världsboksdagen i april arrangerade jag en tipspromenad på temat böcker. Första pris var ett presentkort på Akademibokhandeln. Framöver finns det planer på att organisera en så kallad bokpytardag och kanske så småningom starta en bokcirkel. Allt detta med syfte att väcka elevernas nyfikenhet för biblioteket, böcker och i slutändan läsning.

Vilka böcker är mest populära hos eleverna?

Som det ser ut just nu är deckare, skräck och faktaböcker om sport de genrer som är mest populära. Detta avspeglas också i de inköp som görs till biblioteket.

Vad tycker du är mest givande med att arbeta som skolbibliotekarie?

Jag älskar böcker och läste väldigt mycket när jag själv gick i grundskolan. Att nu få kombinera mitt intresse för böcker med mitt arbete med barn och ungdomar i skolan är fantastiskt roligt och lite som att få det bästa av två världar. Mötet med eleverna och möjligheten att hjälpa dem att hitta böcker som intresserar dem eller kanske upptäcka något helt nytt är väldigt givande. Att få vara kreativ och skapa roliga aktiviteter och projekt som får eleverna att vilja besöka biblioteket är en annan rolig del av arbetet som skolbibliotekarie.

Är läsning något som alltid har legat dig varmt om hjärtat?

När jag var yngre läste jag allt möjligt, men två favoritgenrer var deckare och skräck. Kitty-böckerna, Vi fem och Skräckens hus var serier som jag plöjde på mellanstadiet. Jag var också redan från ung ålder förtjust i historiska romaner och minns särskilt boken Sotarpojken som jag läste i femman eller sexan.