Utsidan på Prolympiaskolan i Norrköping i solskenet

Om Prolympia Norrköping

På Prolympia skapar vi förutsättningar för elever att nå så långt som möjligt i sitt lärande i kombination med möjligheten att utvecklas inom sin idrott.

Prolympia Norrköping är en fristående grundskola för årskurs 4 – 9 och vi har elevers hälsa, lärande och utveckling i fokus. Vår verksamhet genomsyras därför av våra kärnvärden – hälsa, kunskap, trygghet och idrott vilka är viktiga byggstenar i vår strävan att utforma stimulerande lärmiljöer.

Prolympia Norrköping ligger vackert belägen nära Himmelstalundsområdets alla idrottsmöjligheter. Kommunikationerna är goda och det är lätt att ta sig till skolan för både elever och vuxna.

På Prolympia Norrköping använder vi oss av den senaste tekniken. Genom interaktiva klassrum, med Clevertouch-skärmar, möjliggör vi ett mer lustfyllt lärande med stor delaktighet.

Välkommen till Prolympia Norrköping.

Vi som går på Prolympia

Elevprofilen

Leo Kinnersjö

I över åtta år har livet för Leo Kinnersjö kretsat runt ishockey och sport. Med målet att bli bäs...

Läs mer här
Elevprofilen

Sina Melle

Med sitt näst intill medfödda fotbollsintresse är tioåriga Stina den tredje från familjen Melle s...

Läs mer här
Platshållarbild för elever på Prolympia

Är du vår nästa elev?

Ta chansen och upplev Sveriges ledande idrottsskola. Ansök till Prolympia Norrköping redan i dag!

Vidare till ansökan

Undervisningen på Prolympia

  • Goda relationer – Lärare och personal skapar ett tryggt klimat genom engagemang, glädje, respekt och förståelse för elevers olikheter.

  • Utgå från elevernas behov – Undervisningen anpassas utifrån varje elevs förkunskaper, behov och lärandestil. Kamratlärande uppmuntras.

  • Positiva förväntningar och rimliga krav – Lärare visar tilltro till elevers förmåga, ger konstruktiv återkoppling och anpassar kraven efter individen.

  • Delaktighet och engagemang – Eleverna görs aktiva i undervisningen och skolans utveckling, ges inflytande över arbetssätt och utvärderingar.

  • Tydlighet och struktur – En gemensam lektionsstruktur och tydlig planering skapar trygghet. Visuell och muntlig vägledning är central.

  • Varierad undervisning – Elever möter olika arbetsformer och material, både digitalt och analogt, samt ämnesövergripande inslag.

  • Bedömning för hållbart lärande – Bedömning sker kontinuerligt, med fokus på utveckling, transparens och trygghet. Lärandemål tydliggörs och återkoppling sker med respekt och omtanke.

Utveckla kunskaper för livet

Vi strävar efter att alla elever ska mötas av det vi kallar god undervisning. God undervisning är ett gemensamt förhållningssätt för Prolympia Syd som syftar till att skapa en likvärdig, kvalitativ och utvecklande undervisning för alla elever. God undervisning utgår från skolans värdegrund – hälsa, trygghet, kunskap och idrott, och vilar på styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet. God undervisning innefattar sju områden.

Porträttbild på Louise Zetterdahl

Jag sökte mig hit för tolv år sedan för att jag attraherades av skolans idrottsprofil. Jag är själv handbollstjej och gillar idén om att kombinera idrott med kunskap.

Louise Zetterdahl, Lärare
Tjej som hoppar och sparkar på en fotboll

Idrotten i fokus

Idrott och hälsa speglar vardagen på Prolympia – från årskurs fyra upp till årskurs nio.

På skolan arbetar engagerad personal och idrottscoacher som delar elevernas intresse för idrott och hälsa. Flera av våra elever har blivit framgångsrika i sina föreningar och i större mästerskap inom olika idrotter. Vår strävan är framförallt att lägga grunden till ett livslångt intresse för idrott och hälsa.

Våra samarbetsföreningar

För att ge våra elever de bästa idrottsliga förutsättningarna samarbetar vi med ett stort antal av Norrköpings idrottsföreningar, från välkända elitklubbar till mindre lokala breddföreningar.

Se våra specialidrotter
Elever i klassrum på Prolympia

Elevhälsan

På Prolympia arbetar vi aktivt för att alla elever ska må bra och utvecklas på bästa möjliga sätt. Elevhälsan är en viktig del av skolans verksamhet och finns till för att stödja elevernas hälsa, välmående och lärande. Elevhälsan arbetar hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande för att säkerställa en trygg och stimulerande skolmiljö där alla elever ges förutsättningar att lyckas.

Elevhälsan består av skolsköterska, skolläkare, skolkurator, skolpsykolog, specialpedagog/speciallärare och leds av rektor. Tillsammans med lärarna arbetar elevhälsan för att främja hälsa och skapa en inkluderande och trygg skola där elever kan utvecklas både kunskapsmässigt och socialt.

Elevhälsan finns tillgänglig för alla elever och vårdnadshavare. Om du har frågor, funderingar eller behöver stöd är du alltid välkommen att höra av dig.

I elevhälsans uppdrag ingår exempelvis:

  • Att tillsammans med övrig skolpersonal utveckla lärmiljöer som stödjer elevers utveckling mot utbildningens mål.
  • Främjande, förebyggande och åtgärdande arbete kring psykisk ohälsa, stress, ångest, mobbning eller sociala utmaningar.
  • Att identifiera elevers behov och utforma främjande, förebyggande och åtgärdande stödinsatser på skol-, grupp- och individnivå.
  • Hälsobesök och vaccinationer enligt nationella riktlinjer, samt rådgivning kring levnadsvanor och hälsa.
  • Samvekan med vårdnadshavare för att tillsammans hitta de bästa lösningarna för varje elev.
  • Samverkan med externa aktörer, såsom socialtjänst barn- och ungdomshälsan, habililtering, barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) med flera.
Vidare till ansökan